söndag 8 april 2007

Kontraster

Ar det kontrasterna som haller en vaken och som gor att man verkligen uppskattar det man har upplevt?

Har varit i Ooty, en liten (eller sa liten ar den nog inte) bergsby soder om Bangalore. Otroligt fint, skont vader (svalt) och massa roligt man kan uppleva. Exempelvis ata choklad, kolla in teplantager (jag var i himmelriket :D), lokala stamfamiljer och aka ett litet miniatyrtag fran en annan liten bergsby till Ooty. Jag satt mitt bland en indisk familj, bestaende av 4 broder och deras fruar. For att komma in i denna vagn, var jag tvungen att hoppa in och ut ur flera andra vagnar. Hela tiden fick jag hora: "No, no, no. The train is full. Reservation" Hur svart ska det vara? Men till sist fick jag komma med :)

Den indiska familjen tyckte det var valdigt roligt att jag hamnade mellan dem, och jag fick de klassiska fragorna: Vad heter du? Var kommer du ifran? (det roliga ar att alla som man moter verkar vara intresserade i att veta det) och sen kommer foljdfragorna. Ar du gift? Bor du hos dina foraldrar? Vad jobbar du med?
De var forfarade over att jag reste ensam, ogift och inte bodde hos mina foraldrar. Forklarade att vart samhalle ar mer individbaserat och darfor ar det vanligt i vart land. De tyckte det lat hemskt och erbjod mig att bo hos dem :)

Har upptackt en annan intressant grej, och det ar att sa fort de fragar vad man gor hemma och man svarar att man ar lakare, sa hamnar man i en sorts fredad zon. De lyfter pa ogonbrynen och utbrister ett forvanat "ahhh" Hur bra som helst. Kan tycka det ar lite jobbigt att fa den fragan hemma, men har ar det bara bra eftersom man glider igenom det hela mycket enklare. Far lite kanslan av att da vill de inte gora en nat dumt eftersom ens yrke ar att ta hand om andra. Lustigt! Jag tackar och tar emot, bra att man kan anvanda sin utbildning till nat ;)

For att aterga till kontrasterna. Har forflyttat mig fran Ooty till Bangalore, som istallet ar fullstandigt kaotiskt. Bilar, bilar, bilar och ater bilar. Tror seriost att jag haller pa och bli ihjalgasad. Hade nog hellre stannat en dag extra i Ooty, men a andra sidan minns jag dagarna i jungeln och i Ooty med annu storre gladje. Bangalore ar mer vasterlandskt, sa jag kan ga runt med linne och kjol istallet (kan forvisso gora det pa andra stallen, men det ar klart mer fordelaktigt att ha knan (nu pratar vi byxor) och skuldror tackta hela tiden och garna en sjal. Man undviker verkligen problem pa detta satt och blir mer fredad) och shoppingen ar helt galen. Var pa en marknad igar, och blev nastan snurrig av alla forsaljare. Glasogon ar superbilligt, sa jag har bestallt ett par extra och ska hamta ut dem idag. 1400 kr istallet for typ 6000 kr hemma. Det ar dyrt nar man ar blind ;)

Tog time-out fran stressen och hoppade in pa en ayurveda-klinik. Tva kvinnor som masserar en samtidigt i 90 min med en himla massa olja och en avslutande peeling. Kalaset kostade hela 100 kr. Denna gang var klart battre an sist, sa jag ska dit idag igen. Skont att bli ompysslad och verkligen ge sig han.

Glad pask forresten!

Inga kommentarer: