onsdag 4 april 2007

Safari

Vilka dagar! Natur och jag gar som handen i handsken, och jag skulle vilja backa tiden for att fa uppleva allt igen. Nattsafarin var helt underbar!

Vi akte ut i skogen med jeepen, solen var pa vag ner och gav den vackraste av solnedgangar. Det hela kandes verkligen enormt stort, och vi spejade ut i morkret. Efter mycket letande ser guiden nat rora sig inne bland traden. Vi ar fullstandigt tysta, och endast dimljuset lyser upp skogen. Dar mitt bland traden ser vi en flock elefanter. Vi fortsatter vara knapptysta och efter ett tag borjar de kanna sig trygga, och upplever att vi inte hotar dem. De borjar rora pa sig. Vi ser 5 elefanter, med deras ungar mellan benen, korsa vagen bara fa meter ifran oss. Det var sa fantastiskt att det ar svart att beskriva.

Euforin var stor nar vi atervande till campen, men fler fantastiska saker skulle handa. Var guide fragade om det var nan som ville folja med pa en tribefestival. Kommer inte riktigt ihag vad det var de firade, men mitt ute i skogen var en flock manniskor. Det var levande indisk musik, rokelsedoften hangde tung i luften och blandades upp med haschrok, och overallt dansade man och kvinnor. Det var en fantastisk upplevelse, som jag sent kommer glomma. Folket tyckte det var otroligt roligt att 4 utlanningar hade hittat dit, sa de drog tag i oss, och skulle lara oss dansa. Manniskorna omkring skattade at oss, och det kan jag verkligen forsta for vi sag nog ut som en flock idioter. Jag gillade killarnas dans, som var lite mer fri och fick mycket uppmarksamhet for det. Sa jag gick snabbt tillbaka och dansade tjejernas dans :) Den natten somnade jag med ett stort leende pa lapparna.

Nasta morgon gick jag upp kl 6 for att ga pa morgonsafari "by foot". Hade bara sovit 4 timmar, men var glad i hagen for det. Trekkade ut i skogen och solen gick upp over bergen. Vi spejade efter djur, och guiden sa att vi skulle halla ihop eftersom de vilda elefanterna kan vara farliga. Vi sag absolut ingenting, men efter mycket vantande horde vi elefanterna. Vi fick ga in i ett buskage en och en for att kolla pa en elefanthona dia sin unge. Jag kom som sista person, och nar jag star och tittar hor vi plotsligt ett knak och en elefant som ger ut en varningssignal, Guiden tittar pa mig och gor tecken "go, go, go" Jag kan saga att jag kom ganska fort darifran, och hela gruppen sprang annu snabbare darifran. De ar inte att leka med de dar elefanterna, och jag skulle inte vilja bli ihjaltrampad. Men all vantan och tidig morgon var definitivt vart det! Jag skulle vilja uppleva allt igen!

Inga kommentarer: