måndag 26 mars 2007

Kerala backwaters

Har nu varit ute och akt pa Kerala backwaters, som ar ett stort kanalsystem med vajande palmer langs sidorna. Manniskorna som bor i detta omrade livnar sig pa att odla ris och kokosnotter och natten tillbringades hemma hos nagra locals . Valdigt pittoreskt!

Hangde i hangmattan, laste en hysteriskt rolig bok av Arto Pasailinna, och tyckte livet var alldeles underbart. Kan verkligen rekommendera hans bocker, speciellt Kollektivt sjalvmord och De hangda ravarnas skog. Han skriver tragikomiskt om allvarliga amnen, men pa ett finskt ironiskt satt sa att man bara kan skratta at elandet, och se det humoristiska i det. Fantastiskt bra!

Har nu hakat pa en tur, som ska ta mig runt pa lite olika stallen. Gruppen bestar av 10 personer, som ar i 25-35 ars aldern. Vi ar 5 st som hanger tillsammans, och de andra bestar av: en irakamerikansk kille som studerar internationell juridik, en argentinskamerikansk pediater, en ung brittisk forfattare och en brittisk biolog. Vi har hur kul som helst, har livliga diskussioner och skrattar massor. Valdigt roligt att hanga med dem, men man kommer lite bort fran den indiska kulturen. Vilket pa ett satt ar lite synd, tycker jag. Men jag smyger ivag ibland for att fa vara lite sjalv och insupa atmosfaren :) De tycker nog jag ar lite halvskum ibland, haha.

Ni som kanner mig vet att jag pratar mycket, men jag ar fasiken tyst som en mus i forhallande till dessa. Tror nastan de har mundiarre allihopa, och ibland har jag fatt ont i oronen :) Men summa kardemumma ar jag valdigt glad over fa traffa dessa manniskor eftersom det ibland kan underlatta att ha nagra man kan falla tillbaka pa nar det kanns jobbigt, och jag ar glad over att det inte bara ar massa folk i 18-21 arsaldern, for da hade jag nog fatt krupp.

Nat som ar roligt med indierna ar att varje gang man fragar dem om nagot sa skakar de pa huvudet. Inte sa som vi gor, alltsa nar vi sager nej, och inte heller nickar de. Utan de ror huvudet fram och tillbaka sa att oronen kommer narmare axlarna. Om ni forstar? Lite svart att forklara, men kul ser det iallafall ut. De ser sa sota ut! Har borjat ova pa det sjalv, for att fa in det ratta touchen...sa om ni ser det nar jag kommer hem, behover ni inte tro att jag har blivit knapp :)

Inga kommentarer: