onsdag 28 mars 2007

Narvaro

Vad vi manniskor ofta saknar i vart liv ar narvaro. Vi famlar i ett morker och kan inte hitta oss sjalva, kanner oss odugliga och mindervardiga i en situation for att snabbt kasta oss in ett tillstand av total tillfredsstallelse dar vi ar fullstandigt ofelbara. Ser framat och planerar vara liv eller blickar bakat och minns allt med nostalgi. Ofta ar vi inte neutrala, utan svanger i dessa ytterligheter. Vad ar det for fel med att bara vara? Kanna och uppleva det som hander just nu.

Att vara i ett frammande land utan de trygga ramar vi har hemma borde vara stressande i sig sjalv, men fungerar snarare tvartom. Iallafall for mig. Jag kanner ett storre lugn har, och accepterar att saker inte alltid gar som jag vill. Kan driva runt och bara vara i flera timmar, utan att kanna att mitt liv rinner bort eller kanna mig orolig i sjalen. Folja livet som pagar omkring en ar rogivande for sjalen, och vi borde ta oss tiden att gora det hemma. Se oss omkring. Vilket fantastiskt liv vi har och bara vara i nuet, och om vi inte trivs med vart liv ar det bara vi som kan andra det. Ingen annan.

Undrar om det egentligen ar battre att vaxa upp i ett land som Indien? Tror man tar battre hand om varandra har. Undrar om prevalensen av depression, panikangest och andra psykiska sjukdomar ar mindre vanliga har? I mina ogon verkar de vara mer harmoniska.

Vill kanna detta lugn i mitt liv for alltid. Vi ar unika individer som har ratt att vara precis som vi ar, och om nagon misstycker kan de umgas med nagon annan, eller ta en paus ett litet tag. Vi utvecklas av medgangar, motgangar och av att olika personer paverkar oss i bestamda situationer. Kommunikation mellan manniskor ar ett fantastiskt samspel som facinerar.

1 kommentar:

Swedish Kat sa...

Precis detta som vissa betalar hutlösa pengar för att få höra, men ändå inte förstår. Jag känner faktiskt detta hemma mer och mer, och det är riktigt härligt. Du är en klok tös du, precis som jag ;)
Stor kram!