fredag 30 mars 2007

Ayurveda massage

Har levt i fullstandig lyx i 90 minuter, da jag genomknadad fran topp till ta av en indisk kvinna som garna hade fatt haft lite starkare nypor. Men vad kan man forvanta sig nar hon ar ca 160 cm lang och tunnare an tunnast? Skont var det iallafall att fa lite ompyssling, och bli insmord i valdoftande olja overallt och da menar jag bokstavligen overallt. Kvinnan hallde en hel flaska over mig, och aven i haret. Fettigare har har jag aldrig varit med om :)
Lite lustig upplevelse dar man var tvungen ta ta av sig fullstandigt nack, och sen satter de pa en ett litet tygstycke nar man star dar i sin fulla uppenbarelse. Masserar ens brost och stoppar till sist in en i nat som mest ser ut som en tryckkammare. Hade fatt information om denna lite annorlunda massageupplevlese, sa det hela var helt ok. Det hade nog annars varit risk for en lite chockartad upplevelse ;)

Det var extra bra att bli ompysslad den dagen, for samma dag hade jag stigit upp kl 5.30 (usch, jag ville bara grata nar jag skulle upp) for att aka ut till Periyar nationalpark och ga pa tigerjakt. Dock var det inte en enda tiger i sikte, men jag sag massa elefanter, apor och avtryck pa traden fran en herrans massa kattdjur. Skon naturupplevelse och underbart med lite svalare vader, for detta var upp i bergen, och det var valdigt haftigt nar man helt plotsligt horde ett vral och sag en apa svinga sig i tradkronorna. Kande sig inte direkt kaxig da. Jag har blivit kallad "monkeygirl" for jag ater kopiosa mangder bananer varje dag, sa de andra som var med pa turen tyckte att jag lika garna kunde stanna i skogen. Vet inte riktigt om jag har lust.

Mina ben blir for ovrigt uppatna av myggorna i detta land, och uppenbart fungerar inte det kanda myggmedlet Odomos pa mig. Odomos ar ett myggmedel som finns har nere som ska hjalpa mot alla sorters insekter, men dom kakar friskt pa mig anda. Kliar som sjutton, och ser verkligen inte vackert ut. Var pa en spicegarden (ett stalle dar de visar alla kryddor sa som de vaxer naturligt-ser mest ut som en jungel) och dar fick jag veta att tydligen ska gurkmeja vara valdigt bra mot myggbett. Foljde radet och smorde frisk in mina ben med denna rot, sa att jag var alldeles gul. Och det funkade!! Men fragan ar nu om det verkligen var gurkmejan eller min otroligt stora tilltro till roten som gjorde det... Man ska aldrig underskatta placeboeffekten!

2 kommentarer:

caro sa...

Hei Fia!
Virker som om India er en hit! Du skriver så bra om mange fine tanker!Gleder meg masse til å se bilder og høre mer når du kommer hit opp til nord! Nå er det snart noen dagers påskefri, gleder meg!
Take care!
Stor klem

Fia sa...

hej vannen!
ja, det ska bli super att komma upp och halsa pa dig i nord. gladjer mig, aven om det ar super har i indien :)
njut av paskledigheten!!
stor kram