torsdag 3 maj 2007

Statusrapport

Jag har landat i skogen. Bokstavligen talat. Träden tornar upp sig utanför mitt lägenhetsfönster, och kastar sina långa skuggor över över huset. Det är fullständigt tyst. Inga bilar hörs, utan det enda som fyller mina öron är fågelkvitter. Vilken skillnad från Köpenhamn! Saknar det spaciösa utrymmet, himlen och ljuset jag kunde se från min gamla lägenhet, men saknar absolut inte oväsendet av de kopiösa mängder ambulanser och brandbilar som stressade fram mellan Riget och Bispebjerg. Detta är mitt nya liv och det känns lite ovant, men bra.

Det svenska modersmålet klingar i öronen och vad lätt det är att läsa på läpparna. Svenskan är lättare för hörselskadade att uppfatta, och jag känner mig mindre handikappad. Jag hör vad de säger, och misstolkar inte lika lätt. Vilken lättnad.
Att komma till himmelriket för glutenintoleranta är inte heller helt fel. Ingen som tittar konstigt på en när man säger att man inte tål eller frågar om glutenfritt alternativ, utan istället slängs det fram ett hav av olika varianter. "Kan jag välja bland allt detta?" Inte lätt när man som barn bara kunde få små torra skorpor, men jag klagar inte.

Den lilla staden är fin, mycket finare än vad jag minns. Ligger vackert vid två sjöar och en älv som förbinder dem. Solen har de senaste dagarna smekt sina varma strålar över våra bleka vinterkroppar, och badat in den lilla staden i ett vackert sken. Byborna är öppna och vänliga, känns äkta på ett fint sätt. Staden är inte stor, snarare väldigt liten, men det finns trots allt 3 fik och ett antal restauranter. Jag trodde inte det skulle finnas nåt.

Sjukhuset. Bra standard, mycket bättre än dem jag tidigare har varit på. Jag säger bara en sak: svensk standard. Mer behöver jag inte säga.
Alla äter tillsammans i matsalen, och det är dagens höjdpunkt. Kanske låter banalt, men jag vill inte ta med mig matlåda och kasta i mig maten när jag har fått ett bra jobb, utan istället kunna njuta av av min lunch och slappna av med min kollegor. Det är livskvalitet, och det tar de fasta på här.
Folket är trevligt, och vi är en bra blandning. Alla är inflyttade och många kommer ensamma. Det gör att det blir en bra stämning och folk vill gärna hitta på saker. Golf, innebandy, fotboll, skidåkning, vandring, beachvolleyboll, skridskor... För en sportgalning som mig är det kanon att vara här, för jag kommer få utlopp för all min lust. Ska bara komma ihåg och arbeta in emellan.

Har en bra magkänsla, och det bådar gott.

Inga kommentarer: